Dag Ariane,
Ik las je interview in de Humo van 30 augustus 2022
en las daar jouw woorden : “Transgressie is de neiging om je medemens,
al dan niet seksueel, als nutsvoorwerp te behandelen.
Die neiging is eigen aan de mens”.
Mij is ‘die definitie’ minstens onvolledig,
omdat die voorbij gaat aan ‘een bepaalde causaliteit’ .
Voor wat ik weet gaan daar eerst andere neigingen aan vooraf ,
om pas dan te resulteren tot ‘die neiging’.
Zonder die voorafgaande neigingen te verstaan , is het onmogelijk de neiging
om de medemens als nutsvoorwerp te behandelen , te kunnen verstaan ,
want dat is ‘een verdwalen dat z’n kiem heeft in een voorafgaand verdwalen’.
Jammer dat ik m’n comment kort moest houden.
Met Vriendelijk Groeten , Jan
Dag Ariane, uw woorden in Humo dat ‘transgressie, de neiging om je medemens als nutsvoorwerp te behandelen, eigen is aan de mens’, gaat voorbij aan ‘een bepaalde causaliteit’, want daar gaan andere neigingen aan vooraf om pas dan te resulteren tot “die” neiging. De kiem van dat verdwalen zit in een voorafgaand dwalen’ . Vriendelijke Groetjes Jan
Beste Jan, ik heb uw langer bericht met uw persoonlijk verhaal en ook uw persoonlijke gegevens niet publiek gemaakt, want misschien wil U dat toch liever niet. Ik heb het wel met belangstelling gelezen. Anders dan U denk ik dat onredelijkheid en neiging tot transgressie inherent deel uitmaken van de menselijke conditie en dat we redelijkheid op het drijfzand van onredelijkheid moeten bouwen en beschaving op het gevaar van geweld. En dat niets ooit is verworven.
Dag Ariane,
Ik las je interview in de Humo van 30 augustus 2022
en las daar jouw woorden : “Transgressie is de neiging om je medemens,
al dan niet seksueel, als nutsvoorwerp te behandelen.
Die neiging is eigen aan de mens”.
Mij is ‘die definitie’ minstens onvolledig,
omdat die voorbij gaat aan ‘een bepaalde causaliteit’ .
Voor wat ik weet gaan daar eerst andere neigingen aan vooraf ,
om pas dan te resulteren tot ‘die neiging’.
Zonder die voorafgaande neigingen te verstaan , is het onmogelijk de neiging
om de medemens als nutsvoorwerp te behandelen , te kunnen verstaan ,
want dat is ‘een verdwalen dat z’n kiem heeft in een voorafgaand verdwalen’.
Jammer dat ik m’n comment kort moest houden.
Met Vriendelijk Groeten , Jan
Dag Ariane, uw woorden in Humo dat ‘transgressie, de neiging om je medemens als nutsvoorwerp te behandelen, eigen is aan de mens’, gaat voorbij aan ‘een bepaalde causaliteit’, want daar gaan andere neigingen aan vooraf om pas dan te resulteren tot “die” neiging. De kiem van dat verdwalen zit in een voorafgaand dwalen’ . Vriendelijke Groetjes Jan
Beste Jan, ik heb uw langer bericht met uw persoonlijk verhaal en ook uw persoonlijke gegevens niet publiek gemaakt, want misschien wil U dat toch liever niet. Ik heb het wel met belangstelling gelezen. Anders dan U denk ik dat onredelijkheid en neiging tot transgressie inherent deel uitmaken van de menselijke conditie en dat we redelijkheid op het drijfzand van onredelijkheid moeten bouwen en beschaving op het gevaar van geweld. En dat niets ooit is verworven.