16.02.23, Bazan, A., De erfenis van Charles Darwin. Column. De Standaard.
Concrete dingen, waarneembare voorwerpen en feiten, zijn de eerste werkelijkheid en daar moeten algemene waarheden uit afgeleid worden. Dat schreef de 14de-eeuwse filosoof Willem van Ockham toen hij mee de biologie uit de theologie wou trekken. Charles Darwin, die vijf eeuwen later vinken verzamelde op de Galapagoseilanden, tekende met monnikengeduld de vele variaties in de vorm van hun bek. Het kan niet dat die variatie toevallig door God gecreëerd werd, besloot hij: die vogels hebben zich aangepast aan hun omgeving. Zo kwam hij tot de toen onzinnige, absurde, belachelijke conclusie dat die variatie ontstond door natuurlijke selectie.
Biologie was tot dan een wetenschap van het waarnemen, pas later werden ook in het laboratorium experimenten uitgevoerd die de ideeën, ingegeven door de waarnemingen, konden toetsen. Maar Darwin liet zich louter door de getekende werkelijkheid raken, en het was die getrouwheid aan de observaties die sterk genoeg bleek om de allesoverheersende overtuiging dat God de levende soorten had gecreëerd, omver te gooien. Het was een overwinning van de redelijkheid, omdat Darwins theorie aantoont dat de natuur op een logische manier vanuit vertrekpunten evolueert: toevallige biologische variaties die meer overlevingskansen bieden, leiden tot grotere overleving en voortplanting. De natuur heeft dus geen vooraf bepaald eindpunt of (goddelijk) plan – of met andere woorden: biologie is geen teleologie.
Psychologie is een jonge wetenschap: pas in de 16de eeuw ontstond het begrip zelf en pas in de 19de eeuw werd de doctrine een wetenschapsveld. Maar het veld is nog jeugdig en openlijk teleologisch opgespannen. Een van de grondwetten heet trouwens met zoveel woorden de ‘wet van het effect’, en voorspelt dat gedrag bij een prettig gevolg vaker zal voorkomen en minder vaak bij een naar gevolg. De gedachte dat dat niet zo zou kunnen zijn, is absurd: wie zit zo in elkaar?
Ook de hersenen begrijpen we als een gereedschapskist om doeltreffend een taak op te lossen. Toch brengen de ‘ornithologen van de menselijke geest’ – zij die de concrete woorden werkelijkheidsgetrouw in hun boeken neerpennen – vreemde informatie: mensen kunnen bijvoorbeeld de bal soms helemaal ‘mis’ slaan als het over taal gaat. Doeltreffend omgaan met olijven sluit uiteraard uit dat je gehinderd wordt door het woord ‘lijven’ dat in ‘olijven’ zit, of nog dat je een angstaanval kunt krijgen bij de dubbelzinnigheid van het ‘oortje van een kopje’ koffie, of nog dat je kwaad kunt worden bij het woord ‘ezel’ in een schildersezel die je hebt gekregen. En toch gebeurt dat soms, ook bij perfect ‘gezonde’ of ‘normale’ mensen.
Als je er even bij stilstaat, is niet dat soort dubbelzinnig taaleffect zo verwonderlijk, maar wel de rotsvaste overtuiging dat zoiets tot het rijk der fabels behoort. Wie kleine kinderen meemaakt, weet bijvoorbeeld dat mensen eerst op een grappige manier taal gebruiken. Volgens de driejarige Anneke slapen de mensen in Rus(t)land de hele dag. En wanneer mama zegt ‘Dat is voor een noodgeval’, antwoordt ze ‘Maar er vallen hier toch geen noten? Eerst proberen kinderen de woorden te begrijpen vanuit de structuur van die woorden zelf. Redelijk taalgebruik vervangt niet de eerste ‘onredelijke’ manier, maar overschrijft die, komt erbovenop. Het idee dat we bij redelijkheid die onredelijke manier van werken geheel uitschakelen, dát is teleologie. De hersenen zijn niet alleen een gereedschapskist; ze zuigen ook ongevraagd alles aan wat ze aan routines kunnen onderwerpen, en checken niet eerst of die routine redelijk is volgens de normen die mensen zichzelf graag aanmeten. We zijn ons daar niet van bewust, maar psycholinguïstisch onderzoek toont dat wel degelijk aan. Ook onze ondertussen gepubliceerde resultaten waaruit blijkt dat mensen rebussen oplossen zonder het te beseffen, kunnen alleen zo verklaard worden.
Psychoanalyse moet niet verdedigd worden en zoals in elke menselijke bedrijvigheid is er ook daar veel ballast. Maar de eerstelijnsclinici die de woorden van de mensen letterlijk neerpennen, verzamelen wel het materiaal dat in staat is om een allerheersende overtuiging omver te gooien: nee, de mens staat niet op een psychische grondvest van redelijkheid: we leggen allemaal soms onredelijke verbanden die ons gemoed beïnvloeden en dat gebeurt zonder dat we het beseffen. Dat verandert vrij radicaal de reikwijdte van de kantiaanse vraag ‘wat mogen we verwachten?’, niet alleen voor de psychische zorg, ook voor het samenleven. Wie ten gronde doorheeft dat hij onredelijk kan zijn zonder het te beseffen, kan kritischer worden voor de eigen denkautomatismen en ook minzamer voor de onredelijkheid van anderen. Dat is misschien een bron van hoop.